Šįkart kviečiu jus
susipažinti su žinoma kūrėja, menininke, kultūros veikėja Aurelija Čeredaite
(Čeredėjevaite), užsukti į asmeninius užkulisius bei „paragauti“ truputį
poezijos.
Pašnekovė save pristato
trumpai ir paprastai – tiesiog kūrėja, ir tuo pačiu cituoja labai iškalbingą
jos pristatymą, kurį pateikė vieno seminaro organizatorė Virginija: „Aurelija Čeredaitė (Čeredėjevaitė) – meno kūrėja, psichodramos
asistentė, režisierė, rašytoja. Lektorė stažavosi Norvegijos lėlininkų
centruose ir teatruose, dalyvavo ir skaitė pranešimus tarptautinėse teatro
konferencijose, vedė teatro mokymus, laboratorijas, trenažus Lietuvoje, mokėsi
tarptautiniuose seminaruose Ispanijoje, Prancūzijoje, Slovėnijoje. A. Čeredaitė
Kultūros ministerijos apdovanota už geriausius edukacinius darbus vaikams ir
paaugliams, Armėnijos festivalyje pelnė geriausios lėlininkės vardą, Kultūros
ministerija suteikė meno kūrėjo statusą. A. Čeredaitė yra keleto knygų autorė,
publikavo keliolika straipsnių šalies spaudoje.“
Kada ir kaip prasidėjo
Jūsų kūrybinis bei profesinis kelias?
Savarankiškas kūrybinis
kelias prasidėjo dar studijų metais Valstybinėje Vilniaus konservatorijoje
(dabar Muzikos, kino ir teatro akademija), kai Visasąjunginiam Jahontovo
studentų skaitovų konkursui paruošiau poetinę kompoziciją pagal A. Verbos eiles
ir I. Zieduonio epifanijas. Buvau šio konkurso diplomantė 1978
m. Tais pačiais metais buvau apdovanota už geriausią metų debiutą V. Bačiulio režisuotame televizijos spektaklyje
„Dvi saujos smulkių“.
Kokiose veiklos
srityse esate save išbandžiusi ir vis dar veikiate?
Esu aktorė, dažniausiai
lėlių spektaklių režisierė, pjesių ir pasakų autorė, kartais – scenografė,
dažnai - idėjinė lėlių autorė arba dailininkė, gaminau lėles. 2007 m. kūriau
dokumentinį filmą apie aklus vaikus „Saldainis“ (mano scenarijus ir kalbinau
vaikus). 2014 m. dalyvavau tarptautiniame projekte „Mokomės su lėlėmis“, ir tuo
pačiu metu nufilmavau filmą apie žmones, kurie mokosi gaminti lėles ir ruošia
lėlių spektaklį. Kartais fotografuoju. Esu sukūrusi rūbų bei šokių vaikų
spektakliams, su vaikais kuriu raganų rūbus iš popieriaus. Esu kūrybiškumo
ugdymo seminarų lektorė, konsultuoju spektaklių su vaikais kūrėjus. Buvau vaikų
kūrybinių stovyklų viršaitė, Švietimo ministerijos teatro ekspertė, teatro
mokytoja. Kartais rašau poeziją ir ją deklamuoju. Taip pat tapau japonų sumi –
e technika.
Jūs pagrinde dirbote ir vis dar dirbate su lėlėmis.
Kodėl būtent lėlės? Tikriausiai turėtume neabejoti, jog ir vaikystėje taip
ypatingai jomis žavėjotės?
Kiek pamenu, vaikystėje turėjau vieną lėlę ir vieną
meškiną. Kai sukako šešeri, gavau dovanų dar vieną lėlę. Su tais trimis
žaislais kartu su drauge vėliau žaidėme mokyklą. Mūsų kursas buvo ruošiamas
lėlių teatrui. O prieš 35 metus baigusi studijas gavau paskyrimą į teatrą
„Lėlė“. Ten dirbau 13 metų.
Taigi, jūs veikiate
labai plačiai. O kuri veikla Jums artimiausia, mieliausia?
Man viskas patinka.
Pastaruoju metu ypač patinka filmuoti.
Kur dar norėtumėte
save išbandyti?
Norėčiau dar sukurti
animacinį filmą, pasimokyti dainavimo bei išmokti „šifruoti“ lietuviškus
ornamentus. Jie mane žavi. Kai kuriuos esu „iššifravusi“, bet visus juos
perskaityti man dar sunku.
Atrodo, esate aktyvus,
veiklus, daugiapusiškas žmogus. Kas yra Jūsų įkvepėjai?
Gyvenimas, gamta,
bendravimas su žmonėmis, dažnai vaikai.
Ką norite pasakyti
savąja kūryba? Koks jūsų tikslas?
Noriu pasakyti, kad
gyvenimas – vertybė. Tai sąmoningas darbas, nes matau labai daug depresyvių
asmenų, net ir kuriančių vaikams. Savo kūryba vaikams siekiu įdiegti pozityvų
požiūrį į gyvenimą, suformuoti gyvenimą teigiančią asmenybę, kuri didžiuojasi
savo šalimi. Poezija - emocinio meno dievaitė, todėl jai svarbi meilės tema
visomis formomis: meilė Tėvynei, gamtai, meilė žmogui, meilė vaikui ar savo
žemei, meilė muzikai, šokiui, dainai.
Nežinau, ar mano poezija – vertybė, bet kartais matau plačias šypsenas,
kai deklamuoju eiles vaikams.
Kaip gimsta Jūsų
pasakos, pjesės, eilėraščiai, spektakliai?
Tai būna paslaptis man
pačiai. Kartais iš gerumo, kurį patiriu iš kitų žmonių, kartais iš žemiško
gyvenimo netobulumo ar konfliktinės situacijos, kuri tampa impulsu pradėti
veikti, kartais iš draugystės su gamta, vaikais ar gyvūnais, o kartais tiesiog
manęs paprašo.
Esate teatro „Žalia
varna“ įkūrėja ir vadovė. Kas Jus paskatino įkurti šį teatrą?
Paskatino laimėjimas
konkurse, kurį inicijavo Atviros Lietuvos fondas ir Kultūros ministerija
(spektakliui vaikams ir jaunimui sukurti). Bet buvo ir kitų priežasčių.
Lietuvoje negerbiamas žmogus, o dažnai menininkai būna šiek tiek kitokie,
jautresni, todėl jie dažnai stumdomi, iš
jų tyčiojamasi, menkinami jų sugebėjimai. Jei menininkas neturi „užnugario“, jo
talentas būna nereikalingas. Kartą mačiau, kaip aktorė gynė savo spektaklį nuo
teatro valdžios, nes teatrui jis nebuvo reikalingas. Mane tai sukrėtė.
Tarpusavio santykiai sueikvoja didžiąją dalį mūsų energijos. Norėjau
koncentruotis tik kūrybiniam darbui be jokių užkulisinių istorijų. Kadangi mano
didžioji patirtis vaikų bei lėlių teatre, tokį teatrą ir įkūriau.
Kodėl pasirinkote tokį
teatro pavadinimą?
Turėjau žalią paukščio
lėlę. 1990 m. ją man sukūrė televizijos
pasirodymui. Ji nepanaši į varną, greičiau į vieną gražiausių Lietuvos paukščių
– žalvarnį. Su šia lėle dalyvavau pirmajame Kauno lėlių festivalyje „Šypsos
lėlės ir vaikai“. Mano etiudas vadinosi „Paukštis“. Šiame festivalyje
pristačiau ir kūrybinę vaikų šešėlių teatro grupę su spektakliu „Pasakėlės“.
Tai buvo bene pirmas mano bandymas ugdyti vaikų kūrybiškumą: vaikai patys
piešė, darė šešėlines lėles ir vaidino.
Be to, 1999 m. pasirinkta
spektaklio tema pagal M. Rothenberg knygą „Vaikai smaragdo akimis“ apie
autistus bei emocinių problemų turinčius vaikus buvo nauja Lietuvoje. Perėmiau
M. Mažvydo bibliotekos lėlių teatro „Berniukas Žirniukas“ modelį, kai lėlė yra
teatro simboliu. Tuo metu vanduo baigė sunaikinti mano vadovaujamo bibliotekos
teatro patalpas. Tai buvo lyg tam tikro periodo pabaiga. Nors tas teatras buvo
įvardinimas kaip mėgėjų, paskutiniuose spektakliuose ne tik dirbau pati, bet
taip pat buvau pasikvietusi profesionalų aktorių Dainių Vengelį. Šio teatro
senbuvė (dabar jau mirusi) Vida Narščiuvienė buvo talentinga lėlininkė, su ja
dirbti buvo tikras malonumas. Vaikystėje ji nemažai garsino filmų, aktorinę
patirtį įgavo dirbdama kino studijoje.
Ar galėtumėte
pasakyti, jog pavadinimas „Žalia varna“ sufleruoja apie Jūsų asmenybę?
Na taip, aš nebijau
pradėti naujų dalykų. Be to, priklauso nuo klausiančio žmogaus požiūrio.
Žalvarnis – retas ir gražus paukštis. Klausydamas mano pavardės skambėjimo
japonų antspaudų meistras padarė man antspaudą, kurį išversti galima „Protinga
vyšnia“. Man šis aiškinimas priimtinesnis. Tiesa, iš tiesų daug dirbu su
pradedančiaisiais. Pastebėjau, kad kartais pradedančiųjų darbai yra labai
gražūs: išradingi, nuoširdesni, atviresni, emocionalesni.
Daug dirbate su
vaikais. Kas šiame darbe jus labiausiai traukia, žavi?
Dirbu vaikams kaip
aktorė ir su vaikais kaip teatro vadovė.
Ypač žavi vaikų smalsumas. Vaikai puikūs aktoriai, dažnai turi įgimtą
kūrybiškumo dovaną. Juos nesunku nukreipti reikiama kryptimi: tereikia šiek
tiek parodyti, kas yra smagu. Vyresniame amžiuje – paaugliams, labai svarbu
asmenybės formavimo, vertybių diegimo pamokos. Gyvenimas nėra tobulas ir jiems
tenka save pritaikyti šiam pasauliui. Kartais jie iš tiesų padaro „mažus
stebuklus“, be to, jų tyrumas paveikia ir suaugusius.
Kokius sunkumus tenka
patirti darbe su vaikais?
Finansavimas – pirmoji
problema. Iš tiesų tenka daug „kūrybiškai“ dirbti, kad pastatytum spektaklį su
minimaliomis išlaidomis. Palyginkite spektaklių sąmatas vaikams ir suaugusiems.
Skirtumas – 10 ar 20 kartų. Visi pastatymai su vaikais įvyksta tik dėl tam
tikrų žmonių pasiaukojamo darbo, kuris kartais iš viso nėra atlyginamas.
Daugiausia laiko atima vaikų tarpusavio santykių problemos. Tai iš ties svarbu,
o kartais kyla rimtų problemų, kai vaikas yra iš socialinės rizikos aplinkos.
Teatras tikrai kartais gali būti mokytojas. Kartais tėvai pasiima vaikus iš
veiklos tuomet, kai patys nori. Paaugliai dažnai turi laviruoti tarp šeimos ir
draugų vertybių ir tai sukuria jiems konfliktines situacijas. Jie iš tiesų
skaudžiai reaguoja, kai tėvų noru tampa spektaklio „išdavikais“.
Kokie yra
šiuolaikiniai vaikai? Kaip jie pasikeitė per Jūsų ilgus karjeros metus?
Man rodos, kad jie
ūgtelėjo, pasidarė greitesni ir judresni. Anksčiau mano rodyti spektakliai
pradinukams dabar jau tinka darželio vaikams. Vaikus įtakojo animacija bei kompiuteriniai
žaidimai. Jie tapo imlesni naujovėms, labai dažnai hiperaktyvūs, dėl to
spektakliai jiems turi keistis. Dabar jau dešimties metų vaikams galėjau
paaiškinti apie M. Gimbutienės surastas mitologines deives, pasakoti
Basanavičiaus gyvenimo istoriją ir įtraukti į jo gyvenimo istorijos vaidinimą. Spektaklius
su vaikų dalyvavimu, t.y interaktyvius, kūriau jau M. Mažvydo bibliotekos
teatre „Berniukas Žirniukas“. Vienas sėkmingiausių – 1995 m. sukurtas lėlių
spektaklis „Kiaulaitė karalaitė“ (dailininkė L. Skukauskaitė). Šiame
spektaklyje klausydami vaikų patarimų mes užbaigdavome daryti lėles. Spektaklį
ne kartą rodė per LTV (dabar LRT) bei „Balticum“ televiziją.
Ar teko išgyventi
kūrybines krizes?
Teko išgyventi. Kartais
dėl finansavimo nebuvimo, kartais tai būdavo vertybių šuolis: reikėdavo laiko,
kad galėtum keistis. Vieną kūrybos formą pakeičiau kita. Mano „prastovos“
virsdavo eilėmis ar pjesėmis. Iš tiesų vadinamos krizės tapdavo paruošiamuoju
laikotarpiu, kuomet daug skaitydavau. Dažnai krizes padėdavo įveikti
bendravimas su kitais kūrėjais. Iš tiesų menininkui krizė, kai jis daug dirba,
bet vis tiek negauna pinigų arba tas atlygis toks menkas, kad turi apriboti vos
ne visus savo poreikius.
Koks Jūsų
mėgstamiausias (Jūsų ir kitų autorių sukurtas) personažas?
Skirtingu periodu patinka
skirtingi personažai. Manau, kad bet kuriai asmenybei būdingas vystymosi
procesas, todėl vertybės keičiasi. Mano brandai įtakos turėjo daug autorių: M.
Bulgakovas, M. Prustas, E.A. Hofmanas, vaikų autoriai O. Proisleris, E. H.
Poter, R. Dahl. Rašyti mokiausi skaitydama I. Bergmano scenarijus. Dabar
patinka realūs žmonės, o ypač žavi moterys asmenybės – M. Gimbutienė bei J.
Statkutė de Rosales. Iš mano sukurtų vaikiškų personažų labai mielas mano
Eželis, keliaujantis per Lietuvos piliakalnius, bei jo mylimoji Ežytė. Patinka
pats senovinis žodis – Eželis.
Kokiu personažu
įvardintumėte save kaip asmenybę?
Būsimu, kurio dar
neparašiau. Personažas gyvena su manimi tol, kol jo iki galo nesukuriu. Po to
jis pradeda savo gyvenimą, o aš su juo tiesiog atsisveikinu. Teatriniai personažai
atgyja spektaklio metu.
Kas yra Jums tas
vidinis penas, kurį kūrėjas gauna parašęs/parodęs savo kūrinį?
Man tai - klausytojų ar
žiūrovų emocinis atsakas, ryšys, atsiradęs spektaklio metu ar kartais po jo.
Kiek savęs, savo
vidinių ir išorinių resursų įdedate į savo veiklą?
Daug, beveik viską. Turiu
teatrinį išsilavinimą, o mes buvome mokomi kurti personažus. Kartais tekdavo
kurti charakterius su visiškai kitokia pasaulėjauta nei mano. Visi personažai
yra sudėtiniai, ir kai kurie jų turi dalelę mano emocijų. Rašant pjeses ypač
svarbu atskirti konfliktuojančius personažus. Tai yra kūrybinis procesas. Kuo
labiau skiriasi personažai, tuo lengviau juos atskirti. Kai pradedu rašyti,
personažas pats diktuoja savo elgesį. Tiesa, keletas pjesių parašyta remiantis
tikromis istorijomis, bet ir tuomet reikia sukurti dialogus bei motyvuoti
veikėjų elgesį. Kartais panaudoju draugų ar pažįstamų gyvenimo detales, nes jos
man pasirodo įdomios.
Ką laikote didžiausiu
savo pasiekimu?
Keistas klausimas. Kartas
labai didžiuojuosi, kai padedu vaikui/paaugliui per teatrą pakeisti savo
statusą, įveikti savo baimes. Didžiavausi, kad išmokau vairuoti mašiną, vėliau
- kad išmokau dirbti kompiuteriu. Savarankiškai studijavau mitologiją. Kartais
išties didelių mūsų pasiekimų niekas
nemato. Pirmi laimėjimai yra patys svarbiausi, nes jie netikėti, be to,
suteikia sparnus tolesniems kūrybiniams darbams. Labai svarbus buvo pirmas
studijų metais laimėtas skaitovės diplomas. Svarbus Lietuvos kultūros
ministerijos apdovanojimas už edukacinius darbus vaikams. Tai lyg įvertinimas
už darbų visumą. Taip pat labai didžiavausi, kad įžymi JAV
psichologė ir knygų autorė atvyko į Lietuvą dalyvauti mano spektaklio „Vaikai
smaragdo akimis“ repeticijose bei premjeroje. Džiaugiausi, kad žymus iliustratorius
K. Kasparavičius sutiko iliustruoti mano knygą „Tinginė ragana“, kuri pasirodė
2004 m. Du metus laukiau, kol jis turės laiko sukurti šias iliustracijas. (Už
knygos „Tinginė ragana“ iliustracijas 2005 m. jis gavo Vilniaus knygų mugės
diplomą.) Taip pat buvo svarbus 1994 m. Valstybiniame Vilniaus Jaunimo teatre
režisuoto spektaklio „Karalaitis amato mokėsi“ apdovanojimas Rokiškio
festivalyje „Vaidiname žemdirbiams“. Tarptautinis apdovanojimas, kabantis mano
virtuvėje tik vienas – geriausia festivalio lėlininkė 2008 m. Festivalis
„Pasakų dienos“ Armėnijoje. Šį apdovanojimą gavau už autorinį spektaklį
„Peliukas Antanas“ (kompozitorius A. Gurinavičius) bei „Magišką konkursą“,
kurio metu kūrėme su vaikais raganų rūbus. Mano garsintas trumpametražis meninis
filmas „Tavo veido šviesa“ buvo apdovanotas Almatos kino festivalyje.
Jūsų šeima tikriausiai
taip pat įtraukta į jūsų kūrybinę, meninę veiklą?
Kartais įtraukiu vyrą
kaip spektaklio kompozitorių bei muzikos atlikėją. Jis sukuria spektakliui
subtilias temas, jautrius muzikinius intarpus, taip pat kartais padeda man kaip
garso režisierius bei vairuoja automobilį. Sūnus padeda susitvarkyti su
kompiuterinėmis problemomis.
Kokių turite dar
neįgyvendintų, galbūt slaptų tikslų, svajonių, apie kurias galite papasakoti?
Didžiausias slaptas mano
tikslas – pragyventi iš kūrybos. Užbaigti pradėtus darbus. Lietuvoje
kūrybiškumas nėra vertinamas, juo naudojamasi. Kūrybinės asmenybės reikalingos
gauti lėšas, t.y. tam tikriems projektams. Kai lėšos gaunamos, valdininkai jas
užmiršta. Mano pjesės – taip pat vis dar rankraščiuose, nors kai kurios jų turi
mažus apdovanojimus konkursuose.
Dabar bandau suburti
mamas su mažais vaikais savitarpio pagalbos grupę estetinio lavinimo
mokyklėlei. Vaikų auklėjimas – iš tiesų labai kūrybiškas procesas. Manau, tokių
grupių turėtų būti visoje Lietuvoje, nes kainos privačiame darželyje – didelės,
o valstybinių darželių trūksta. Tikrai ne kiekviena šeima gali sau leisti, o
vietų valstybiniuose darželiuose trūksta.
Kaip manote, kas gali
jus sustabdyti daryti tai, ką darėte ir darote?
O kam stabdyti? Na, aš
juk ne bėgikė ir ne mašina... Juokauju.
Kokios yra jūsų kūrinių pabaigos? O gal būna ir be
pabaigos?
Kartais be pabaigos, nes lietuvių tautosakoje vaikams
dažnai sekamos pasakos be galo. Buvo taip pat sumanymas viename spektaklyje
daryti kelias pabaigas. Kartais taip daro filmų kūrėjai.
Gal galite duoti keletą kūrybiškumo ugdymo „receptų“?
Negaliu, nes kūrybiškumas yra tuomet, kai iš recepto
sukuri savo receptą, pirmąjį panaudodamas kaip startinę poziciją. Kūrybiškumą galima ugdyti, yra tam tikri
pratimai.
Koks Jums brangiausias
Jūsų kūrybos eilėraštis?
Gal tai būtų vienas
pirmųjų. Įtraukiu jį į visas poetines kompozicijas.
Kur gimsta Lietuva?
Ji - lietuje, kuris į žemę
Kaip gyvybės sėkla krenta.
Ji - saulės patekėjime
Virš miško ir saulės laidoje,
Ji - širdyje ir kalboje,
Lopšinėje, kurią klausei vaikystėj,
Šaltinyje, kuris iš žemės trykšta,
Ji - Ąžuole ir Liepos baltume.
Ji - sapnuose, kai sakalas
Tau nešė žinią, delne,
Kai medį glostei, laukime,
Ji - meilėje, kurią kaip tyrą
Dovaną gavai vaikystėj
Ji - gervės klyksme,
Ji gimsta sakmėse piliakalnių
Ir žvaigždėse...
Taikos. Pagarbos žmonėms,
kurie dirba su pačiais mažiausiais Lietuvos piliečiais. Dabar šie žmonės pagal
uždirbamas pajamas bei visuomenės dėmesį yra skurdžiausias sluoksnis.
Didžiausias palinkėjimas, kad lietuvis didžiuotųsi savo šalimi, jos istorija,
kad seneliai galėtų oriai senti. Taip pat linkiu optimizmo, geranoriškumo ir kūrybinio
proceso džiaugsmo, tolerancijos kitų pažiūrų ar tikėjimo asmenims.
Parengė Gintarė Radvinskienė
Straipsniui iliustruoti panaudota nuotrauka iš asmeninio archyvo
Straipsniui iliustruoti panaudota nuotrauka iš asmeninio archyvo
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą